Hvad er MadroMetoden

Madro-metoden handler om at skabe en rolig, tryg og afslappet tilgang til mad og spisning for børn og unge. Metoden har som mål at støtte børns naturlige evne til at lytte til deres krop, respektere deres signaler om sult og mæthed og udvikle et sundt og afslappet forhold til mad og måltider. Den bygger på følgende centrale principper:

1. Ansvarsfordeling


Forældrene har ansvar for hvad, hvor og hvornår maden serveres.
Barnet bestemmer hvad og hvor meget af maden det spiser – eller om det overhovedet vil spise.
Denne tilgang styrker barnets selvbestemmelse og autonomi og understøtter deres evne til at mærke egne behov uden pres eller tvang.

2. Intuitiv spisning og undgåelse af kontrol

Madro-metoden fraråder brug af kontrol, restriktioner og regler omkring mad, da dette ofte forstærker modstand og kan skade barnets naturlige evne til at spise intuitivt. I stedet opfordres forældrene til at skabe et miljø, hvor barnet kan spise uden forstyrrende tanker og pres.

3. Mad som en trebenet taburet

Mad ses som en balance mellem næring, nydelse og nærvær. Traditionelt har ernæring fået uforholdsmæssigt meget fokus, hvilket Madro-metoden udfordrer. Måltider handler ikke kun om madens næringsindhold, men også om at skabe positive oplevelser og samvær omkring bordet.

4. Fremme af madmod og reduktion af kræsenhed

Madmod udvikles gennem afslappet og positiv eksponering for nye fødevarer. Dette kan ske ved:

    • At lade barnet lege med maden og møde nye fødevarer på egne præmisser.
    • At variere præsentation og tilberedning af maden.
    • At undgå at presse barnet til at smage eller spise bestemte fødevarer.
    • Barnet skal have frihed til at udforske mad i sit eget tempo og opbygge tillid og nysgerrighed.

5. Skabelse af trygge rammer for måltider

Indtag de fleste måltider ved spisebordet for at skabe genkendelig struktur og ro omkring måltidet.

Skab klare rammer om tidspunkter for måltider, hvor der også er pauser uden mad for at understøtte naturlig sult.
Hav realistiske forventninger til børns opførsel ved bordet, afhængigt af alder og udvikling.

6. Rollemodeller og neutral kommunikation

Forældre er rollemodeller og kan gennem deres egen adfærd lære barnet om mad og måltidskultur. Det indebærer:

    • At undgå negativ eller sort/hvid tale om mad (fx “sund” vs. “usund”).
    • At tale neutralt og positivt om krop og mad.
    • At undgå at give egne udfordringer med mad og krop videre til barnet.

7. Nedbrydning af myter og overbevisninger

Madro-metoden adresserer flere myter om børns spisning, såsom:
Madro kræver stilhed: Madro handler om sindslig og kropslig ro, ikke nødvendigvis stilhed.
Sukker og “usund” mad er farligt: Fokus bør ligge på mængde og kontekst frem for forbud.
Krav som “spis op” eller “smag før dessert”: Disse skaber ofte modstand og uhensigtsmæssige vaner.

8. Langsigtet perspektiv på børns spisevaner

Madro-metoden opfordrer til at se på børns kost som en helhed over tid fremfor at fokusere på hvert enkelt måltid. Dette giver plads til fleksibilitet og variation og mindsker stress for både forældre og børn.

Ved at implementere disse principper kan forældre støtte deres børn i at udvikle sunde og positive madvaner, der varer ved resten af livet.